Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.10.2024, Milan Šurkala, aktualita
Švýcarská společnost Sun-Ways dostala zelenou a může postavit pilotní projekt solární železnice. Ta obsahuje solární panely mezi kolejemi, které by se měly postarat o výrobu elektrické energie.
CooliPi (382) | 11.10.202413:40
Vzpominam na solarni chodnik ­(zde na SVHW­) jak jej potichu odpiskali. Zde budou znacne vibrace, olej, vse co pada vcetne prachu ulpivat na panelech a az pojede vlak, tak bude zastinovat postupne jeden panel za druhym. Jak si s tim panely poradi? Bude to seriove nebo paralelne, jake ma byt systemove napeti? Jak se to bude chladit?

A v zime az na tom bude snih, tak to bude zatezovat uplne kolmo a pri prujezdu vlaku se to mozna i razove zatizi razovou vlnou pri vytlacovani snehu masinou ­(bez radlice­).

To uz mi prijde racionalnejsi pouzit plochu kolem koridoru ­(takove ty 3.5 metru vysoke hrazeni kolem vysokorychlostnich trati­) a dat na ne panely kolmo. Nejspis je pak nerozbije ani krupobiti a v zime na nich nezustane snih. Mely by se take mene ohrivat a opotrebovavat, coz vede k degradaci vykonu panelu. Problem se zastinenim pri prujezdu vlaku ale bude stejny, nicmene da se ridicim systemem vyresit.
Odpovědět0  0
jiri777 (86) | 11.10.202414:46
Chvilkové zastínění není problém. Je to stejné jako když přijde mrak. Kolmo panely na protihlukové stěny jsou rozhodně lepší, ale to taky záleží na zeměpisné šířce.
Odpovědět0  0
Derryk (228) | 11.10.202418:19
"olej, vse co pada vcetne prachu ulpivat na panelech ­"
Myslím si, že řešíš nepodstatné detaily.­(ironie­) Vyvine se mašina­-myčka, která ty panely bude čistit. Určitě bude rychlejší než myčky aut. Je jednoduší vyčistit plochý panel než poměrně komplikovaně tvarovaný vůz. Jak rychle by asi tak mohl jezdit a čistit? Asi bude potřeba více typů čištění. Jeden intenzivnější a druhý pro běžnou očistu. Při důkladném se použije proud vzduchu, saponát, tlaková pára, možná kartáče, pak opět na vysušení vzduch a na závěr vrstva proti přilnutí nečistot. To by mohlo frčet 5­-10km­/h. Na běžnou údržbu by mohl stačit jen ten ofuk vzduchem.. To mohlo jít 40km­/h. Vlaky nemusí jezdit furt, provoz se přizpůsobí servisním intervalům. Možností je ale více. Možná se vyprojektuje vagón na běžné čištění zapojitelný do běžných souprav a bude se čistit méně intenzivně ­(při běžné rychlosti­), ale o to častěji. ;)
Odpovědět1  0
kazaxx (310) | 11.10.202411:03
Tomu rikam ztrata soudnosti v investicich. Ale jsou to jejich penize. Zivotnost tech panelu pujde rychle do haje.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1543) | 11.10.20248:09
jak to vidím chce se mi zvracet. Ekomaniaci si sami utápějí kladný názor na fotovoltaiku takovou nesmyslnou montáží. Což tak montáž na střechy domů, pod správným úhlem, a ve správném směru, odpadá znečištění atd.
Odpovědět0  0
jiri777 (86) | 11.10.20241:04
Výroba za celý rok by měla odpovídat.
https:­/­/re.jrc.ec.europa.eu­/pvg_tools­/en­/#PVP
Jen je problém, že nejvíce se vyrobí v létě v poledne, kdy už nyní jsou přebytky a v zimě nic moc.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5074) | 11.10.20248:58
Já neříkám, že by neměla odpovídat teoreticky, ale že kvůli nečistotám na zemi nebude odpovídat prakticky.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1169) | 10.10.202421:33
V Česku je prostřední třetina mezi kolejnicema hodně pokapaná olejem se rzí, jako velká špína. Olej asi postupně odnáší dešťová voda, kde podle znalostí ze základní školy jedna kapka oleje zničí 30 l vody. Rez ale zůstává. To bude asi dost snižovat výkon a ničit panel přehráváním v místě stínu, jestli je pravda že ve stínu se dost spotřebovává proud.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.